نکات مهم در انتخاب کارت گرافیک

گر به دنبال خرید بهترین کامپیوتر گیمینگ هستید یا قصد دارید کامپیوتر شخصی تان را ارتقا دهید، انتخاب کارت گرافیک نکته ی اساسی است. کارت گرافیک حتی از سی پی یو هم مهمتر است. متأسفانه، روند انتخاب کارت گرافیک می تواند پیچیده باشد. موارد قابل توجه زیادی وجود دارد، از نوع مانیتور مورد استفاده شما گرفته تا اندازه قاب کامپیوتر و همچنین تنظیمات بازی های مورد علاقه تان؛ همگی اینها نقش مهمی در انتخاب GPU دارند. راهنمای خرید کارت گرافیک که در اینجا گرد آمده است به تمام مواردی پرداخته است که قبل از خرید باید بدانید.

در کنار واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیک (GPU) بیشترین تأثیر را در عملکرد رایانه شخصی دارد. GPU متشکل از یک پردازنده اضافی است که داده ها را از CPU می گیرد و آنها را به تصاویر قابل نمایش روی صفحه نمایش شما ترجمه می کند. به عبارت دیگر، هنگامی که شما در حال بازی هستید، بیشتر وظایف به عهده GPU است. هرچه GPU قدرتمندتر باشد (که بعضاً به آن کارت گرافیک گفته می شود) می توان اطلاعات بیشتری را در مدت زمان کمتری محاسبه و نمایش داد و در کل تجربه گیم پلی بهتر خواهد بود. منبع این راهنما را می توانید در اینجا ببینید. 

 برای سی پی یو هم هزینه کنید. 

اگر همه پول خود را صرف خرید کارت گرافیک کنید و پردازنده خوبی را انتخاب نکنید، ممکن است سیستم شما در معیارهای مصنوعی نمره خوبی کسب کند اما در بازی واقعی نتیجه خوبی نخواهد داشت (به دلیل حداقل نرخ فریم کمتر).

وضوح مانیتور خود را مطابقت دهید.

بسیاری از کارت ها برای بازی با رزولوشن 1080p با سرعت 30-60 فریم در ثانیه کافی هستند، اما شما برای رزولوشن های با نزدیک 4K به یک کارت سطح بالا نیاز خواهید داشت. بنابراین حتماً سی پی یو و مانیتور مخصوص بازی را جفت کنید.

نرخ تازه سازی را در نظر بگیرید.

اگر مانیتور شما دارای نرخ تازه سازی سه رقمی است، برای دستیابی به پتانسیل کامل خود به کارت و پردازنده قدرتمندی نیاز دارید. متناوباً، اگر مانیتور شما در فرکانس 60 هرتز و 1080 پیکسل از بین برود، پرداخت هزینه اضافی برای کارت قدرتمندی که پیکسل ها را سریعتر از آنچه صفحه نمایش شما می تواند فشار دهد، فایده ای ندارد.

آیا قدرت و فضای کافی دارید؟

مطمئن شوید که کیس رایانه تان فضای کافی برای کارت مورد نظر شما دارد و منبع تغذیه به اندازه نوع صحیح اتصال دهنده های برق؛ وات کافی برای ذخیره انرژی دارد (بسته به کارت تا سه PCIe 8 پین).

کارتهای دوتایی دریافت نخرید

پشتیبانی از بازی برای تنظیمات چند کارته SLI یا CrossFire برای سالها روند نزولی داشته است. بهترین کارت تک توانائی خود را دریافت کنید. افزودن کارت دوم معمولاً بیش از ارزش آن دردسر دارد.

برای افزایش جدی عملکرد، روی اورکلاک حساب نکنید. اگر به عملکرد بهتری نیاز دارید، کارت قدرتمندتری بخرید. کارتهای گرافیک معمولاً مقادیر زیادی فضای خالی اورکلاک ندارند، که معمولاً فقط 5-10٪ است.

کارت گرافیک گسسته یا یکپارچه

بیشتر پردازنده های مدرن دارای گرافیک یکپارچه هستند که اساساً GPU هایی هستند که در خود پردازنده تعبیه شده اند یا در غیر این صورت با CPU ارتباط نزدیک دارند. این گرافیک های یکپارچه معمولاً گزینه هایی با کارایی پایین تر هستند و انرژی کافی برای هدایت سیستم عامل و اجرای مرورگرهای وب، کلاینت های ایمیل، برنامه های بهره وری و سایر برنامه های نرم افزاری را فراهم می کنند، اما برای چیزی بیشتر از بازی های گاه به گاه (یا قدیمی) کافی نیست. با قدرتمند شدن پردازنده ها، این مورد به سرعت در حال تغییر است، اما در حال حاضر، اگر می خواهید بازی کنید، GPU جداگانه (یا گسسته) بهترین راه حل است.

پردازنده های گرافیکی گسسته از گزینه های نسبتاً کم هزینه و سطح ابتدایی تا GPU های فوق العاده قدرتمند را شامل می شوند که هزینه آنها بیش از 1000 دلار است. در مقاله کارت گرافیک چیست هم به این موضوع پرداخته شده است. 

ردیابی اشعه: آخرین پیشرفت در گرافیک واقع بینانه

همانند اکثر سخت افزارهای رایانه ای ، فناوری GPU همچنان با سرعت سرسام آوری تکامل می یابد. یک مثال اخیر از فن آوری گرافیکی در حال تکامل "ردیابی اشعه در زمان واقعی" است. فناوری ردیابی اشعه امکان ایجاد جلوه های روشنایی واقع گرایانه تری را فراهم می کند که با دقت بیشتری نحوه رفتار نور و بازتاب را در دنیای واقعی شبیه سازی می کنند.

ردیابی اشعه و سایر فناوری های گرافیکی قابل مقایسه از سالها قبل یکی از اهداف صنعت رایانه بوده است و اخیراً سخت افزار و نرم افزار با این چشم انداز مقابله کرده اند. سرانجام، GPU های درجه مصرف کننده توانایی انجام ردیابی اشعه موثر در بازی ها را دارند. در حالی که این قابلیت هنوز همه گیر نشده است، بدون شک با قدرتمندتر شدن پردازنده های گرافیکی این امر به حالت عادی جدید تبدیل خواهد شد.

با توجه به اینکه این فناوری جدیدتر است، پردازنده های گرافیکی که می توانند به طور موثر ردیابی اشعه در زمان واقعی را اجرا کنند گران تر هستند، اما به احتمال زیاد هزینه ها همچنان رو به کاهش است. بیشتر پردازنده های گرافیکی مدرن پرچمدار AMD و Nvidia از برخی نسخه های ردیابی اشعه پشتیبانی می کنند.

AMD یا Nvidia؟

صدها کارت گرافیک از ده ها تولید کننده وجود دارد، اما فقط دو شرکت در واقع قطعات GPU ها را تولید می کنند: Nvidia و AMD. ای ام دی با جدیدترین کارت های Big Navi" RX 6000"، در مقایسه با Nvidia و کارتهای Ampere نسل فعلی، مانند GeForce RTX 3080، در عملکرد کلی، رقابتی بیشتر از گذشته دارد.

"Team Green" به عنوان یک ویژگی مهم جدید با کارت های نسل قبلی RTX انویدیا، اکنون با پردازنده های گرافیکی سری 30 در نسل دوم RTX قرار دارد. AMD ("Team Red") با کارتهای RX 6000 خود در سال 2020 به شکل گسترده ای وارد این بازی شد، اما با ردیابی زمان واقعی اشعه هنوز در مرحله اول قرار دارد و از این رو از انویدیا عقب مانده است.

هنوز هم، عرضه بازی هایی که از ردیابی اشعه استفاده می کنند، کند بوده است. شکی نیست که بازی های بیشتری پشتیبانی RT را اضافه می کنند - و بسیاری دیگر در آینده پشتیبانی خواهند شد، زیرا ردیابی اشعه نیز توسط کنسول های اخیر پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس پشتیبانی می شود.

انویدیا -Nvidia

سری جدید GPU های بازی Nvidia بر اساس معماری Ampere ساخته شده است. محبوب ترین و قدرتمندترین پردازنده های گرافیکی آنهایی هستند که در سری 30 (RTX 3070 ، 3080 یا 3090) وجود دارند و قابلیت کارایی آنها با افزایش تعداد، بالا می رود. انویدیا طیف گسترده ای از پردازنده های گرافیکی را پوشش می دهد که از سطح پایین تا بسیار بالای بازار GPU مصرف کننده نیز برخوردار است.

فاکتورهای زیادی عملکرد GPU را تعیین می کنند، اما بهترین راه برای شروع این است که بررسی کنیم یک کارت گرافیک انویدیا چند هسته پردازشی، به نام "هسته های CUDA" یا "هسته های RTX" ارائه می دهد. این معمولاً شاخص خوبی برای قابلیت عملکرد آن است. با این حال، مانند اکثر سخت افزارهای رایانه ، شاخص های زیادی وجود دارد که عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار می دهد و "بهتر" می تواند برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشد.

نحوه خرید GPU: کدام مشخصات مهم است؟

همانطور که در  نمودارهای بالا مشاهده می کنید، چند مشخصه وجود دارد که باید آنها را بخاطر بسپارید. توجه داشته باشید که اطلاعات موجود در نمودارها مشخصات طراحی برای هر پردازنده گرافیکی را نشان می دهد و تولیدکنندگان کارت گرافیک (مانند ASUS، EVGA و ZOTAC و غیره) طراحی های اساسی را ایجاد کرده اند تا پارامترهای عملکرد خود را ارائه دهند.

به همین دلیل انجام تحقیقات بسیار مهم است، از جمله بررسی معیارها در سایتهای آنلاین مانند ریکسوشاپ. این مقایسه های معیار به شما امکان می دهد ببینید که نسخه های مختلف GPU یکسان با یکدیگر و نسخه های دیگر چگونه مقایسه می شوند.

راهنمای خرید کارت گرافیک

سازگاری 

هیچ چیز نمی تواند ناراحت کننده تر از باز کردن با هیجان کیس برای نصب کارت گرافیک جدید باشد، وقتی متوجه می شوید که این یک اینچ بزرگتر است. قبل از اینکه خرید کنید، خوب بررسی کنید و ببنید چقدر فضای فیزیکی دارید.

منبع تغذیه را نیز یادداشت کنید. چند آمپر می تواند روی ریل های 12 ولت تأمین کند؟ برای چند وات درجه بندی شده است و چند کانکتور شش و هشت پینی PCIe دارد؟ این اطلاعات را با کارت گرافیکی که می خواهید خریداری کنید ارجاع دهید. اگر رایانه شما از عهده این کار بر نمی آید، باید به دنبال کارت گرافیکی باشید که به انرژی کمتری احتیاج داشته باشد و یا یک نسخه ارتقا یافته را در نظر بگیرید.

پلتفرم 

سیستم شما نوع کارت گرافیکی را که باید بخرید تعیین می کند. دانستن محدودیت های سیستم شما می تواند در هزینه هایتان صرفه جویی کند. به عنوان مثال، اگر از پردازنده مرکزی دو هسته ای قدیمی تری مانند Pentium یا Celeron استفاده می کنید، با کارت گرافیک های پیشرفته مطابقت ندارد. در چنین شرایطی به سراغ کارت های میان رده بروید. نمایشگر شما همچنین یک فاکتور مهم است که باید در نظر بگیرید، 1440p یک رزولوشن محبوب برای مانیتور بازی است. 

مقدار حافظه کارت گرافیک:

بسیاری به شما خواهند گفت که هرچه حافظه کارت گرافیک بزرگتر باشد، عملکرد بهتری نیز خواهد داشت، اما همیشه اینطور نیست. تا زمانی که از وضوح فوق العاده بالا مانند 4K یا چندین مانیتور در محیط اطراف استفاده نکنید، مقدار RAM تفاوت چندانی نخواهد داشت.

پهنای باند RAM نیز یکی دیگر از معیارهای مهم است که باید در نظر گرفته شود. هرچه حافظه رم سریعتر باشد، پردازنده گرافیکی سریعتر می تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند و آنها را بر روی صفحه نمایش دهد. مدل GPU به طور کلی نوع رم موجود در کارت گرافیک را تعیین می کندداده های آماده پردازش توسط GPU معمولاً در حافظه اختصاصی کارت به نام GDDR3  GDDR5 یا (اخیراً) GDDR6 ذخیره می شود. توجه داشته باشید که حافظه GDDR5 پهنای باند دو برابر GDDR3 را با سرعت یکسان ارائه می دهد.

از آنجا که پهنای باند حافظه یک تعیین کننده مهم در عملکرد است ، شما همیشه باید GDDR5 را برای عملکرد بهتر انتخاب کنید. در حقیقت ، 1 گیگابایت GDDR5 نسبت به 4 گیگابایت GDDR3 ترجیح داده می شود ، تا آنجا که به عملکرد مربوط می شود.

کارتی با حداقل 6 گیگابایت و ترجیحاً 8 گیگابایت یا بیشتر برای بازی با کیفیت 1080p تهیه کنید. اگر بسته های تکسچر با وضوح بالا نصب کنید، به حافظه بیشتری نیاز خواهید داشت. و اگر در وضوح بسیار بالا مانند 4K بازی می کنید، بیش از 8 گیگابایت ایده آل است.

فرم فاکتور:

قبل از هرچیزی باید اطمینان حاصل کنید که جای اسلات کارت گرافیک را دارید. به طول، قد و ضخامت توجه کنید. کارت های گرافیک می توانند نیم قد (باریک)، تک اسلات، دو اسلات و حتی سه اسلات (یا بیشتر) باشند. بیشتر کارتهای متمرکز بر بازی؛ تمام قد بوده و دو یا چند شکاف انبساطی را اشغال می کنند، کارتهای نسل فعلی ضخیم تر و بزرگتر از بسیاری از مدلهای نسل قبلی هستند. اگر مادربرد کوچک Mini-ITX دارید، به دنبال کارت 'mini' بگردید که به طور کلی 8 اینچ (205 میلی متر) طول یا کمتر دارد.

Thermal Design Power (TDP):

درست مانند سی پی یو، GPU برای تمام کارهای پردازشی که انجام می دهد گرما تولید می کند که با مقدار TDP نشان داده می شود. مقادیر TDP میزان توان مورد نیاز برای نگه داشتن GPU در دمای قابل قبول را نشان می دهد. هرچه GPU به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد ، گرمای بیشتری نیز تولید خواهد کرد. به این ترتیب ، همیشه به دنبال پردازنده گرافیکی با کمترین مقدار TDP بروید.

اکثر کارتهای گرافیک دارای توصیه منبع تغذیه هستند، معمولاً با واتهای توصیه شده (مانند 750 وات.) باید در نظر بگیرید که سایر اجزای رایانه شما چه میزان انرژی را نیز می گیرند و از کافی بودن منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید.

ترکیبی از اینکه چقدر GPU نیرو می کشد و چه مقدار گرما تولید می کند به عنوان "قدرت طراحی حرارتی یا TDP" شناخته می شود. این اندازه گیری در وات نشان داده شده است و این همان عددی است که در مشخصات کارت گرافیک مشاهده خواهید کرد. هرچه TDP بالاتر باشد، قدرت بیشتری برای کار با GPU لازم است و GPU گرمای بیشتری تولید می کند. این مسئله می تواند در هر دو رایانه رومیزی و لپ تاپ مهم باشد، جایی که موارد حرارتی با توجه به محدودیت های فضا به اولویت بالایی تبدیل می شوند.

توجه داشته باشید که همانطور که رایانه شخصی خود را طراحی می کنید یا یک GPU را برای ارتقا انتخاب می کنید، باید در مورد اینکه کارت گرافیک با چه توانی کار می کند، تحقیق کنید. این به شما کمک می کند تا سیستم خنک کننده مناسب را برای GPU و PC خود انتخاب کنید.

همچنین مهم است که بدانید یک کارت گرافیک به چه نوع اتصالات برق نیاز دارد. معمولاً این ترکیبی از اتصالات شش پین و هشت پین است، اما این ممکن است در مدل های مختلف، متفاوت باشد. بنابراین هنگام ارتقا یا افزودن پردازنده گرافیکی، باید اطمینان حاصل کنید که نه تنها منبع تغذیه شما وات کافی را تأمین می کند، بلکه دارای اتصالات مناسب برای پشتیبانی از نیازهای GPU است.

رابط:

امروزه تقریباً تمام GPU های گسسته به اسلات های PCIe متصل می شوند و بیشتر آنها از 16x PCIe استفاده می کنند. GPU ها از نظر تعداد شکافهای فیزیکی پرشده، از پیکربندی شکافهای یکتایی، دوتایی و حتی سه گانه متفاوت هستند. شما باید مطمئن باشید که مادربرد رایانه شما فضای کافی برای GPU انتخابی شما را دارد. این بدان معناست که باید سایر مولفه هایی را که می خواهید در کنار پردازنده گرافیکی متصل کنید نیز در نظر بگیرید، خصوصاً اگر از اسلات PCIe استفاده می کنند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کیس شما به اندازه کافی بزرگ است و از اجزای نصب شده پشتیبانی می کند. در مورد سازگاری بین مادربرد، کیس و کارت گرافیک خود تحقیق کنید. فضای کم می تواند منجر به خنک سازی نامناسب شود، که می تواند منجر به کاهش عملکرد شود.

اتصالات:

GPU به خودی خود مفید نیست. برای عملکرد باید به مادربرد و نمایشگر یا نمایشگرهای متعدد متصل شود. چند اتصال مختلف وجود دارد که توسط نمایشگرهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله DVI ، HDMI و DisplayPort.

VGA یک اتصال قدیمی است که ممکن است هنوز در برخی از نمایشگرها وجود داشته باشد، اما به سرعت در حال از بین رفتن است.

اکثر پردازنده های گرافیکی مدرن فقط از فرمت های HDMI و DisplayPort پشتیبانی می کنند که تقریباً استانداردی برای سیستم ها و نمایشگرهای متمرکز بر بازی هستند. پیکربندی محبوب در GPU بازی های مدرن، سه خروجی DisplayPort و یک HDMI است.

تفاوت بین همه اتصالات نمایشگر مختلف، موضوعی است که شایسته مقاله ای مجزاست. کافی است بگوییم که شما باید اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک انتخابی شما از اتصالات کافی برای همه مانیتورهایی که می خواهید به کامپیوتر وصل کنید پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد می توانید آداپتورهایی را برای تبدیل اتصال کارت گرافیک به نمایشگر خریداری کنید، اگرچه این می تواند دسترسی به ویژگی هایی مانند وضوح بالاتر و نرخ تازه سازی را محدود کند.

شما باید اطمینان حاصل کنید که یک کارت گرافیک مشخص می تواند به همان تعداد مانیتور که می خواهید متصل شوید، و همچنین سازگار بودن اتصالات بین پردازنده گرافیکی و نمایشگرهای شماست.

راهنمای خرید کارت گرافیک

سرعت اورکلاک:

این موردد تا حدودی مهم است. در میان کارتهایی که GPU مشابه دارند (به عنوان مثال: RTX 3060 Ti)، برخی از آنها با سرعت کمی بالاتر اورکلاک می شوند ، که می تواند تفاوت کمی در نرخ فریم ها ایجاد کند. سرعت کلاک همه چیز نیست، زیرا باید سرعت حافظه، شمارش هسته و معماری را در نظر گرفت. خنک سازی بهتر معمولاً سرعت کارت را در کارتهای GPU یکسان تر می کند.

هسته های CUDA / هسته stream:

در حالی که هسته های CUDA چیز زیادی در مورد عملکرد به شما نمی گویند ، اما خصوصاً در بازی بسیار مهم هستند. CUDA (Compute Unified Device Architecture) یک زبان محاسباتی موازی انویدیا است که برای استفاده از GPU به روشهای خاص برای انجام کارها با دقت بیشتری کار می کند. هسته CUDA انویدیا معادل با هسته stream در AMD است.

هرچه تعداد هسته های CUDA یا هسته stream بیشتر باشد، پردازنده گرافیکی در ارائه تصاویر برجسته بهتر است. این مسئله برای کار کردن در کارهای فشرده گرافیکی یا در بازی ها، که نرخ فریم در آنها اهمیت دارد، بسیار مهم است.

TFLOPS / GFLOPS:

TFLOPS یا تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه نشانگر حداکثر عملکرد تئوری GPU است. (ممکن است به صورت GFLOPS یا FLOPS بیان شود.) تعداد هسته ضرب در سرعت ساعت گیگاهرتز، ضرب در دو (برای دستورالعمل های FMA یا Fused Multiply Add)، TFLOPS GPU را به شما می دهد. TFLOPS به طور کلی به شما می گوید که تراشه با چه سرعتی نسبت به دیگری سریعتر است. مقایسه بین معماری ها (به عنوان مثال AMD Navi 10 در مقابل Nvidia Turing TU106 یا AMD Navi 10 در مقابل AMD Vega 10) کاربرد کمتری دارد.

سرعت حافظه / پهنای باند:

مانند سرعت کلاک بالاتر، حافظه سریعتر می تواند کارت را سریعتر از کارت دیگر کند. به عنوان مثال GTX 1650 GDDR6 تقریباً 15٪ سریعتر از GTX 1650 GDDR5 است ، این همه به لطف افزایش پهنای باند حافظه است.

بیش از یک GPU

برخی از کارتهای گرافیک می توانند به طور موازی با کارتهای اضافی کار کنند، که می تواند عملکرد جدی برای بازیهای سخت افزاری را ایجاد کند. این مورد SLI برای Nvidia و Crossfire برای AMD نامیده می شود. اگر می خواهید چندین کارت گرافیک را در رایانه شخصی خود اجرا کنید، باید کارت و مادربرد مناسبی را انتخاب کنید که از این فناوری پشتیبانی می کند.

این پیکربندی معمولاً رایج نیست. کارت های محبوب سری 3070 و 3080 انویدیا به هیچ وجه گزینه SLI را ندارند، زیرا تعداد کمتری از بازی ها از چندین GPU پشتیبانی می کنند. اگر پشتیبانی گسترده ای از SLI یا Crossfire می خواهید، از GPU های قدیمی استفاده کنید.اما در اینصورت فناوری های جدیدتری مانند ردیابی اشعه را از دست خواهید داد ، بنابراین با دقت آن را در نظر بگیرید.

آیا از VR پشتیبانی می کند؟

اگر می خواهید از GPU خود با PC VR HMD استفاده کنید، حداقل به یک کارت میان رده نیاز دارید که عملکرد بهینه آن از کارتی مانند Nvidia RTX 2060 Super / AMD RX 5700 یا بالاتر حاصل شود. کم ترین کارت هایی که می توانید با این هدست ها استفاده کنید AMD Radeon RX 570 و Nvidia GTX 1060 است. البته در اینصورت نیاز به کارت با هدست های جدیدتر و با وضوح بالاتر افزایش می یابد.

در مورد ردیابی اشعه و هوش مصنوعی - AI - چطور؟

به طور خلاصه، آخرین GPU های سری 30 RTX انویدیا بهترین نمونه برای ردیابی اشعه و DLSS هستند. پردازنده های گرافیکی سری RX 6000 AMD عملکرد ردیابی اشعه ای مشابه سری RTX 20 انویدیا دارند، اما از DLSS پشتیبانی نمی کنند و باید منتظر گزینه Super Resolution FidelityFX AMD باشیم.

سرمایه گذاری در یک پردازنده گرافیکی توانمند نه تنها به شما یک رایانه شخصی توانمند برای کارهای فشرده گرافیکی می دهد بلکه تجربه بازی روان و غوطه وری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. امیدواریم که راهنمای خرید کارت گرافیک ما به شما کمک کند تا به راحتی انتخاب خود را فقط به موارد مناسب برای نیازهای خود محدود کنید. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.